zondag 2 oktober 2011

Geslepen glas…

Deze glaasjes staan in mijn vitrinekast en komen voort uit de erfenis van mijn ouders. De glaasjes zijn geslepen, iets wat je vroeger in mijn beleving veel meer zag dan tegenwoordig.

IMG_2232a
Deze glazen werden door ons thuis vroeger gewoon gebruikt...ze stonden er niet voor de sier.

IMG_2233a


IMG_2247a

IMG_2242a

In mijn herinnering staat mij bij dat de dames op een verjaardag in deze kleine glaasjes hun advocaatje kregen, met een dotje slagroom. Ze konden uit een glas op tafel een lepeltje pakken om met kleine hapjes te genieten van hun advocaatje en vaak stond er voor de gasten ook een glas met sigaren en sigaretten klaar!
  IMG_2248a

Ik ben er voorzichtig mee...omdat ik slechts een paar exemplaren in mijn bezit heb, gebruik de glaasjes nooit. Ik zou veel te bang zijn dat ze bij een val zouden breken, daar zijn ze mij te dierbaar voor.

Een fijne week allemaal!

P.S. Woensdag maak ik de winnaars van mijn give away bekend!! 

58 opmerkingen:

Fluitenkruid zei

Het zijn hele mooie glaasjes om zuinig op te zijn, grappig je verhaal van vroeger, zo zagen de verjaardagen er in mijn kindertijd (jaren 70) ook uit :-)
Fijne zondag, lieve groetjes Jannet

Mirjam zei

Hoi Ingrid,
Daat moet je heel zuinig op zijn, niet alleen omdat ze prachtig zijn, maar ook omdat ze nog van je ouders waren en vanwege die fijne herinneringen. Mooie foto's heb je ervan gemaakt.
Ja, die advocaatjes, ik kan ze me nog wel herinneren... En die glaasjes met sigaretten er in... Dat kun je je tegenwoordig toch niet meer voorstellen...
Ik wens je een heel fijne zondag toe, geniet ervan...
Lieve groetjes,
Mirjam

Room Seventeen zei

Ik heb ook nog zulke glazen, ooit gekregen van mijn moeder. Ze werden vroeger bij ons thuis alleen gebruikt tijdens verjaardagen en Oud en Nieuw. En ha, die advocaat, zo vies, ik mocht het wel eens proeven als mijn tantes hun glaasje leeglepelden. Als kind dacht ik dat het een soort zoete vla flip was, maar bah, je proefde alleen maar een vieze bittere alcoholsmaak.

Anoniem zei

Prachtig vind ik zulke glazen en die van jou zijn ook nog eens bijzonder,ik zou zelf ook wel wat van zulke glaasje willen hebben,dat van de advocaat kan ik mij ook herinneren en iets van boerenjongens,tegenwoordig zetten ze in de advocaat en slagroom een lange vinger en dan lust ik het ook haha,het blik wat ik zie,vind ik ook super,fijne zondag,liefs Joke.

Hulda zei

Lovely glass! Beautiful ornaments on it. And great photos.

Lida zei

Ja ik heb ook een stel van die mooie geslepen glaasjes, de mijne komen uit Engeland en ik heb ze zelf aangeschaft, helaas in een gezin met zeven kinderen hebben de glaasjes van mijn ouders het niet overleefd, dus ja dan komt het op zelf kopen aan! Maar deze zijn prachtig, geniet er maar van! Groetjes en fijne dag
Lida

Hanna zei

Hej!
Så vackert glas.Ha en fin söndag.
Kram
Hanna

Unknown zei

Groot gelijk dat je op zo een prachtig glaswerk extra zuinig bent! Je ziet die inderdaad nog heel weinig.
fijne zondag van Sonja (die met firefox weer kan reageren :))))))))))))

Susi zei

Ohhh my dear..
your glasses are sooooooo beautiful.. I like this..
But the last pictures.. is a dream..
Kisses
have a nice sunday..
Susi

kralenqueen zei

Mooie glaasjes hoor. Zoiets had mijn oma ook vroeger en daar kwam dan " boeren jongens "in. Rozijntjes in de brandewijn meen ik ...brrr... Niet echt mijn ding. Wel grappig om te weten dat ze idd de glaasjes vroeger gewoon als dagelijks servies gebruikte en wij er nu heel voorzichtig mee zijn.
Geniet van een zonnige zondag. Liefs Rianne

My name is Riet zei

Ja Ik heb ook een paar van die leuke geslepen glaasjes maar gekocht bij de kringloop.Mijn moeder had zo'n schattig stel, een karaf en 6 van die kleine limonadeglazen. Ze had ze nog in het bejaardenhuis en na haar dood en van mijn vader was ineens van alles verdwenen. Op dat moment heb je daar geen erg in totdat je erover na gaat denken. Dat advokaatje met slagroom zag ik veel bij mijn tante, die maakte dat altijd zelf.Als ze op visite kwam bracht ze altijd een fles mee. Lekker hoor en het is nog lekker. hihi
Lieve groeten ,
Riet

Passione Helena zei

Hallo lieve Ingrid, wat een mooie glaasjes van je ouders. Nee, die zou ik ook niet dagelijks gaan gebruiken..zoiets vind je zomaar niet weer. Gezelligheid had vroeger een hele andere betekenis als nu. Ik herinner mij ook de advocaatjes, pikeurtjes en de citroen brandewijn. Inderdaad de sigaretten stonden in glaasjes op tafel! De grammafoonplaten werden dan opgezet en werd er in een blauwe rokerige kamer gedanst. Wat is er dan veel veranderd..

Wees zuinig op je glaasjes en je herinnering!

Fijne zonnige zondag!
Liefs Helena

Wees er maar zuinig op.

lien zei

Wat mooi! Ik heb er ook nog een paar in de kast staan, ooit gekocht op een rommelmarkt. Weliwaar geen familiestukken, maar ik ben er toch zuinig op!
Fijne zondag, liefs Carolien

Le Style zei

Zeker glaasjes om zuinig op te zijn en op de mooie herinneringen.....
De laatste foto is ook erg mooi!
Een fijne dag,

Lieve groet

Hannekie(Sisterly) zei

ja dat blijft mooi. ik heb er twee van mijn oma. ik heb haar nooit gekend maar deze glaasjes zijn mij heel dierbaar. ik hou ook van het dunne glas en de vaak mooie versieringen..geweldig
liefs hannie

hokje zei

Inderdaad veel te mooi (en dierbaar) om te gebruiken, maar op deze manier kun je wel genieten van de prachtige glaasjes!

Fijne dag en geniet van de zon. Lieve groet, Miranda

It's me zei

Wat een prachtige glaasjes...ik heb er ook nog een paar van thuis..alleen kan ik me herinneren dat bij ons ooit een keer in de nacht de glasplaat was geknapt in de glazen kast...dus de mijne zijn hier en daar wat beschadigd maar heb ook nog een paar gave hoor gelukkig !! fijne zondag...xxx...

What's in a day zei

Wat mooi zeg en dat ze ook nog een familiebezit zijn maakt het altijd heel bijzonder.Als ze daa ook nog zo gaaf zijn, dan heb jij echt een heel mooi erfstukje in je bezit, iets om zuinig en trots op te zijn.

Geniet vandaag,
♥Eefie

Nicole zei

Zo leuk....ik herken het helemaal...mijn oma nam ook altijd een advocaatje met slagwerk (zoals ze dat noemde) Prachtige glaasjes!
Fijn dag en groetjes van Nicole

lia zei

Ja, ik heb ze ook. En inderdaad vroeger stonden er gewoon sigaretten op tafel. Totaal anders dan tegenwoordig hé. (gelukkig...)

Fijne dag,
Liefs Lia

Blueberry zei

Wonderful glasses! nice Sunday and many hugs, Ira

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

Wat zijn ze mooi he ,ja jammer als ze kapot gaan lekker koesteren.....je hebt ze mooi op de foto gezet een sieraad in je huis ...fijne zondag lieve groet rosita

Elly's kleine idylle zei

Hoi Ingrid,
Prachtig die geslepen glaasje. Wij hadden deze ook vroeger, maar die staan nu bij mijn oudste zus in de kast te pronken.
En...ja...jouw verhaal over het advokaatje, de sigaren en sigaretten!!!!ik zie het nog voor mij. Mijn tantes heerlijk ontspannen lepelen uit het glaasje en naarmate de avond vorderde steeds luidruchtiger worden.
Prachtige foto's en wees zuinig op de glaasjes.
Fijne zondag en een lieve groet, Elly

Krek wak wou zei

Leuk zeg...mijn oma nam ook altijd een advocaatje met slagwerk (zoals ze dat noemde) Prachtige glaasjes daarvoor!
Groetjes van Nicole

Kom Achterom zei

Mooi zeg!! Wat hadden ze toch mooi glaswerk vroeger! Ook ik heb nog 3 glaasjes van oma zoo mooi en ook ik durf ze niet te gebruiken. 1 glaasje wel met een waxinelichtje erin dit is een klein limonade glas.
Het is weer even genieten hoor van je prachtige foto's
fijne avond
Yolanda

wonen met brocante zei

Prachtige glaasjes! Die zou ik ook niet gebruiken maar voor de sier neer zetten en er lekker van genieten. Ik kan me ook nog herinneren dat er vroeger glaasjes met sigaretten en sigaren op de tafel stonden met verjaardagen. Grappig! Groetjes Pegggy

THE BLACK BARN zei

INGRID,
IK GENIET ELKE KEER VAN JE MOOIE FOTO'S!!

DAT MOOIE GLAS WERK IS HEEL ERG MOOI!
IK HEB OOK VAN DIE MOOIE TERE GLAASJES!
ZE ZIJN OOK BIJ MIJN VOOR DE SIER!

FIJNE DAG,

MIRANDA

Pieternel zei

Nee die zie je niet veel meer. Het zijn tegenwoordig allemaal longdrinks en ja zijn ze stuk, hup weg en je kan ze zo weer cheap halen bij die zweedse winkel

Fijne groetjes Pieternel

Willy zei

Hej Ingrid, prachtige glazen en een dierbaar bezit. Ik kan me voorstellen dat je die op een veilig plekje bewaart.
Ik ben er even een weekje tussenuit geweest. Het begon ook te kriebelen om weer te bloggen, maar aangezien mijn oude blog nog steeds niet compleet is door de migratieproblemen van Weblog ben ik gestart met een nieuw blog (over Zweden). Hier kun je me vinden, www.hejtjorven.blogspot.com
Natuurlijk hoop ik dat ik ook snel weer verder kan op mijn oude blog.
Fijne week, lieve groet

http://truutske.blogspot.com zei

Ze zijn werkelijk prachtig en ik kan me indenken dat je hier heel
zuinig op bent.
Fijne zondagavond, Trudie

Maia zei

Allereerst dank voor je lieve reaktie, doet goed te weten dat mensen mee leven.
Wat een mooi glaswerk hier hou ik ook zo van.
Ik heb van de tante van mijn man ook enkele glaasjes en een kan waar ik heel zuinig op ben!
Ze mogen af en toe alleen mee op de foto net zoals jij dat doet (alleen niet zo professioneel natuurlijk).
Prachtig ook die kaars foto's!
Ik heb weer genoten achter mijn lap topje!
fijne "zomeravond
Lieve groetjes Maia

Low Tide High Style zei

Hi Ingrid, your glasses are beautiful and how wonderful that they belonged to your family and hold such wonderful memories!

I wish I had known how close you live to Heidelberg, the next time I am in Europe and close to where you live I will try and meet you!

Kat :)

Created by Essie zei

Het zijn inderdaad schatje. Je hebt inderdaad prachtige glaasjes maar daarom moetje er niet alleen zuinig op zijn. De herrinneringen zijn misschien nog wel net zo mooi.

gegraveerde glaasjes heb ik ook , maar er is er van 1 van gesneuveld. moet ik ze ook maar niet gebruiken.

Lieve groetjes
Esther

Mayflower zei

Prachtig dat oude geslepen glas en volgens mij is het superdun glas, dus ik kan mij voorstellen dat je er zuinig op bent Ingrid.
Ik vind het jammer dat je tegenwoordig niet meer van dat geslepen glas tegenkomt.
Wat leuk....ik heb dezelfde herinnering als jij van vroeger. De kleine glaasjes gevuld met advocaat en slagroom die al lepelend werd opgepeuzeld en de sigaretten en sigaren die bij ieder feestje op tafel stonden.
Ik denk dat dit bij de meeste wel het geval was.
Wens je een fijne week toe.
Lieve groet, Mea

Nicole Claudia zei

Inderdaad dit soort glaasjes waren bij ons thuis ook heel gewoon om te gebruiken. Inderdaad voor de dames advocaatje met slagroom... ik heb ook wel eens gekregen, maar door de advocaat ging een beetje melk, en ik kreeg héél veel slagroom erbij van mijn oma... De sigaren en sigarettendoos stond ook op tafel, mijn ouders hebben die nog steeds staan, welliswaar zonder sigaren en sigaretten, want er rookt niemand meer... dus... mooi voor de sier!

Groetjes, Collie

Thuis bij Tjits zei

zo mooi.. en vooral ook de herinnering aan deze dierbare glaasjes!
ik heb zelf ook 2 van dit soort glaasjes heel erg oud.. ook ik gebruik ze niet.. stel je voor dat ze breken.. maar ze staan wel in een vitrinekast zodat ik er wel van kan genieten.

ik wens je een fijne week!
lieve groetjes, Tjits

Sjonke's Kronkels zei

Prachtige glaasjes en een hele mooie herinnering!!
Ik zou ook heel voorzichtig zijn met deze glaasjes. Wat....ik ben zelfs voorzichtig met mijn eigen, bijna nooit gebruikte glasservies...hihi.....sentimentele dwaas die ik ben.
Lieve groetjes,
Marion

Madelief zei

Hoi Ingrid,

Je hebt groot gelijk om er zo zuinig op te zijn. Ze zijn erg mooi! Fijn dat je er zulke mooie herinneringen aan hebt.

Eigenlijk vreemd dat je nu nog zelden dames aan de advocaat ziet.... Wij hebben de glaasjes hier ook nog in de kast staan. Ik gebruik ze nu om toetjes in te doen tijdens feestelijke diners, maar ben toch iedere keer bang dat er eentje sneuvelt.

Een gezellige nieuwe week!

Veel liefs van Madelief x

Michaja zei

Mooie glaasjes! Kan me voorstellen dat je ze niet gebruikt, zou ik ook niet doen.
Fijne nieuwe week
Liefs Michaja

Yvonne zei

Ja bij ons ook op de verjaardag een advocaatje met slagroom uit dit soort glaasjes
wees er maar goed zuinig op, nu heeft het hoge emotionele waarde (heb ik met het borrelglaasje, met lepeltje van pa)
Lieve groetjes Yvon

Bij Guusje Thuis zei

Volgens mij staat er bij mijn ouders ook nog glaswerk in de kast wat hier op lijkt; als je er maar een paar van hebt, zou ik het ook niet gebruiken hoor al is het maar door de 'emo-waarde'. Groetjes, Colin

Nicole (MLBV crafting) zei

Prachtig die geslepen glaasjes. Ik heb er ook nog van mijn oma in de kast staan. Inderdaad zonde om te gebruiken maar prachtig om naar te kijken.
Fijne week en groetjes, Nicole

Pauline zei

Ja, ze zijn prachtig! Door het familieverleden ben je er denk ik ook nog gekker op dan mooie glaasjes die je bijvoorbeeld op een brocantemarkt vindt. Ik heb ook een plank in de kast gevuld met zulke schatten. Het glas is zooo dun en teer dat ik ze echt niet durf te gebruiken hoor. Ze waren van de oma van mijn oma, is dat mijn overovergrootoma :)
Liefs, Pauline

Huize Kip Kakel zei

Mooi!
Ik wordt op slag chagerijnig van je post ,haha...want bij staan ze al een half jaar in gepakt op zolder en de vloer mag er nog niet in, dus blijven ze nog langer staan..grgrgr!
Maar laat ik het positief bekijken, fijn, dat jij ze op je blog zet, kan ik er toch van genieten!
Hé, fijne week,lieve groetjes Hannie

Bizzy @ home zei

Prachtige glazen om te koesteren! Ik herinner me ook nog de tante's die allemaal van de advocaat zaten te smikkelen. Zo'n knus tafereel.
Fijne week,
Lieve groet, Renny

Tilly zei

Prachtige glaasjes waar je zeker zuinig op moet zijn. Een mooie dierbare herinnering aan vroeger.
Lieve groetjes Tilly.

Huize Kip Kakel zei

Hé wat vervelend heb ik net een reactie getypt..pleitte!
Dus gaan we weer..haha, ik vertelde je dat ik eigenlijk chagerijnig werd van dit berichtje ;-))omdat mijn mooie glaasjes al een half jaar in een doos verstopt zitten en daar nog wel ff moeten blijven!
Maar laat ik het positief bekijken en zeggen, super dat jij deze post voor mij plaatst, want nu kan ik toch nog van dat moois genieten en verlangen naar de dag dat alles bij mij weer te voorschijn mag komen!
Hele fijne week, lieve groetjes Hannie

Desirée-ScrapDees zei

prachtig deze glaasjes al is het alleen maar de emotionele waarde ervan!

Maria zei

Prachtig zijn ze.
Ik heb er ook nog een paar
hi hi ik zie het voor me een glaasje advokaat

liefs Maria

Pierelantijntjes zei

Hoi Ingrid,
In het huis waar ik werk, staan ook van die mooie geslepen glazen. Ben er altijd zeer voorzichtig mee.....
Fijne week
liefs Ester

Vær våken zei

Ingrid, they are VERY beautiful!!!

Love, Kristin

Antonia zei

Supermooi dit oude glaswerk! Kan me voorstellen dat je hier extra zuinig op bent Ingrid. Ook ik herinner me de tantes met een advocaatje en mijn opa die cognac dronk met suiker. Mijn oma dronk weleens donker bier. Gek eigenlijk dat dat allemaal verdwenen is. Hele fijne week gewenst, lieve groetjes Anja

Anoniem zei

ja ik ken zo ook
maar inderdaad je ziet ze niet meer zoveel.
Wees er zunig op want ze zijn erg mooi.
groetjes Joke

La Maison zei

Wat een dierbaar bezit lieve Ingrid, ik vind de glaasjes ook prachtig.
Laatst had ik het er met een vriendin over dat sigaretten op tafel vroeger een gebaar van gastvrijheid was. Als je dat nu zou doen zou iedereen het te zot voor woorden vinden.
Grappig dat jij het nu ook verteld. Tja, tijden veranderen.

Liefs
Hermine

Inge - Jules & Louis zei

Hallo Ingrid,

Wat een leuk artikel! Doet me denken aan mijn moeder haar glaasjes, die ook bijna nooit haar kast uitkomen, wegens te dierbaar. Ze zijn wel gekleurd, en ooit nog van mijn overgrootmoeder geweest (haar grootmoeder dus). Zou ook nog wel van die glaasjes willen, puur als decoratie... want ze zijn zo fragiel maar zo mooi.
Ook je foto's brengen het mooi over! Prachtig!
Groetjes, Inge x
www.simplyfabulouschic.com

Anneke zei

prachtige glaasjes om zuinig op te zijn , want je ziet ze nu niet meer van deze kwaliteit

Shabby soul zei

Hello my darling, have a beautiful week!
I like your photos, especially the bucket.
Hugs
Silvia

love lives in the kitchen zei

i love glass... yours looks beautiful!