maandag 30 september 2013

Prachtige huizen en tuinen in Charleston…

Nadat we de tweede dag in Washington onder andere genoten van een (gratis) bezoek aan de dierentuin, reden we een dag later met onze huurauto in drie dagen (met overnachtingen) via de plaatsen Roanoke en Charlotte door naar Charleston, een stad gelegen aan de kust.

Het was mij bekend dat het historische deel van Charleston grotendeels bestaat uit prachtige huizen en tuinen. Aangezien we hier ook maar één nacht zouden blijven, wilde ik daar direct na aankomst in ons hotel graag naar toe.

Home & Lifestyle



Home & Lifestyle



Home & Lifestyle

Misschien ken je de naam charleston van een Amerikaanse dans, die genoemd is naar deze stad. De dans was in een snelle variant vooral in gebruik in de revues als showdans.

Home & Lifestyle



Home & Lifestyle



Home & Lifestyle

In de zeventiende eeuw was Charleston de grootste haven van de Verenigde Staten en de vierde stad van het land. Slaven, rijst en katoen maakten de stad immens rijk en de klassebewuste elite van Charleston leefde er goed van. Er werden mooie huizen gebouwd en Charleston kreeg een reputatie van cultuur en plezier. Na de Burgeroorlog en het einde van de door de zuiderlingen gekoesterde slavernij, raakte de stad in verval. Gelukkig kwam in de twintigste eeuw een restauratiebeweging op gang die van Charleston een van de best geconserveerde oude stadscentra van de VS heeft gemaakt.

In eerste instantie bouwde men de huizen gewoon aan elkaar, in een stijl die Engelse en Westindische elementen combineerde.

Home & Lifestyle




Home & Lifestyle
Na de grote brand van 1740 waarbij zo'n driehonderd huizen werden vernietigd, begon men steeds meer vrijstaande (en bakstenen) huizen te bouwen. De vrije ruimte functioneerde niet alleen als brandgang, het hield de huizen ook koel en om optimaal te profiteren van de zeebries, werden ze ook steeds wat verspringend ten opzichte van elkaar gebouwd.

Home & Lifestyle



Home & Lifestyle
De voordeur vond je meestal aan de lange zijde, uitkomend op de veranda, en uitkijkend over de tuin die steeds uitgebreider werd. De deur aan de straatkant geeft toegang tot de veranda, die geleidelijk aan het beeld van Charleston ging bepalen; zij werd er piazza genoemd. Later ging men meerdere verdiepingen op de piazza's bouwen, die in feite fungeerden als extra kamers van het huis.

Home & Lifestyle



Home & Lifestyle



Home & Lifestyle
Deze bomen maakten deel uit van een park, waar we tijdens onze wandelroute doorheen liepen. De afbuiging van diverse stammen gaf een bijzonder beeld.

Home & Lifestyle
Wat de bouw van huizen betreft is het in Charleston tegenwoordig nog net zo als toen. De huizen staan met  hun schouder tegen de straat. Wat elders de voorkant zou zijn, een veranda met de voordeur midden in de lange zijde, staat hier haaks op de straat, uitkijkend op de tuin. Net als de stad, keren de huizen hun gezicht naar de zee, die verkoeling moet brengen. Men zegt wel dat de huizen van Charleston zijn ontworpen als een volledig opgetuigd schip, gericht op het vangen van ieder zuchtje wind (bron cursieve tekst: klik hier).

Home & Lifestyle



Home & Lifestyle



Home & Lifestyle



Home & Lifestyle



Home & Lifestyle



Home & Lifestyle
Bij al die mooie tuinen moest ik mij beheersen om dit prachtige groen niet te betreden. Blijkbaar hadden de bewoners in Charleston daar ervaring mee, op diverse plekken in de stad stond bij de huizen een bord met het verzoek de tuinen vanaf het trottoir te bekijken en hun privacy te respecteren.

Home & Lifestyle



Home & Lifestyle



Home & Lifestyle
Gelukkig was er in Charleston voldoende openbaar groen, dat wel door bezoekers betreden mocht worden. In een park stuitte ik daarbij op deze steen, die mijn nieuwsgierigheid wel wist te wekken. Voorlopig moeten we nog even geduld hebben ;-).

Home & Lifestyle



Home & Lifestyle



Home & Lifestyle



Home & Lifestyle
Nadat we in Charleston een goed restaurant hadden gevonden waar we genoten van een eenvoudig maar heerlijk diner, gingen we terug naar ons hotel, met haar gele kleuren en witte luiken ook opgebouwd in een prachtige stijl.

Home & Lifestyle
De volgende dag trokken we verder naar Orlando, waar we meerdere dagen verbleven en een bezoek brachten aan Universal Studios en Island of Adventure. Prachtige parken die vooral voor tieners heel gaaf zijn om te bezoeken en ook wat stijl en aankleding betreft er heel mooi uitzagen. Ook brachten we hier een paar keer een bezoek aan shopping malls, de meiden hadden vooraf niet voor niets gespaard en wilden hier uiteraard hun slag graag slaan. Vervolgens reden we verder naar Miami Beach, waar we een kleine week van zon en strand hebben genoten.

Ik ben er vrij zeker van dat jullie na al mijn posten over Amerika hebben gezien dat dit land veel meer te bieden heeft dan alleen de wolkenkrabbers van New York. Wij willen absoluut terug, want ging het tijdens onze reis in het oosten vooral om de steden en was het wat natuur betreft wel mooi maar niet bijzonder, het westen van Amerika is overweldigend wat natuur betreft!! Maar ook ten noorden van New York schijnt het prachtig te zijn, dus uitdagingen genoeg.

Home & Lifestyle

Mogelijk maak ik de komende maanden over ons verblijf in Orlando en Miami nog een post, voor nu laat ik het er even bij voor wat betreft onze vakantie in Amerika. Dat ik tot nu toe zoveel posten over onze reis heb gemaakt, heeft alles te maken met jullie super lieve en mega enthousiaste reacties, dat was echt geweldig leuk om te lezen. Daarvoor héél hartelijk dank (en mocht iemand van jullie nu om zijn en een reis naar Amerika gaan boeken, dan zou ik het natuurlijk wel heel erg leuk vinden om dat te horen)!

Ik wens iedereen een fijne week! 

Liefs, Ingrid

59 opmerkingen:

Unknown zei

Ik heb echt genoten van je Amerika posten, en mede door jou posten en de verhalen van mijn buurtjes, wil ik toch een keer in mijn leven die kant op, New York wil ik absoluut een keer gaan bezoeken, al houdt ik niet van lange vliegreizen...ik zet me er wel overheen.

Deze voorlopig laatste post (jammer) is er ook weer een om van te genieten, wat een mooie huizen, en dan die veranda's....zucht....
Bedankt Ingrid voor het delen van je vakantie foto's.

Fijne Week,
Inge, my choice

House of Seasons zei

Goeiemorgen lieve Ingrid,
Ik heb even heerlijk zitten genieten (en wakker worden) bij jou laatste posten!
Ik was even op vakantie hierdoor!
Fijne week en liefs van
Lia
IK ben de 1e :) !!!!!

Mirjam zei

Hoi Ingrid,
Wat een prachtige stad is Charleston! Zulke mooie huizen en tuinen. Wat geweldig dat men de moeite heeft genomen om zo veel te restaureren. Jullie hebben duidelijk een prachtige vakantie gehad, flinke afstanden gemaakt, maar daar kom je niet onderuit als je wat van Amerika wilt zien natuurlijk! Je hebt alles echt zo ontzettend mooi vastgelegd, het was een genot om even met je mee te reizen...
Ik zou toch wel graag je vervolg willen zien, maar ik kan wachten hoor, ben heel geduldig...
Ik wens je een heerlijke nieuwe week,
Lieve groet,
Mirjam

Pascale zei

Ziet er echt prachtig uit. Mooie foto's. Groet, Pascale

natuurlijk groen en doen zei

Wat een geweldige vakantie hebben jullie gehad ,ik kan begrijpen dat je nog weleens terug wilt.

groeten Bep

My name is Riet zei

Schitterende foto's weer Ingrid, eindelijkl Charleston. Wat is het er Prachtig. Die schitterende mansions, daar kijk je je ogen toch uit. Jammer dat je report ages weer voorbij zijn. Ik heb er van genoten.
Lieve groet van Riet

Anoniem zei

Alweer een prachtige reportage. Wat is het toch mooi daar. Alleen al om die huizen te bewonderen en hun tuinen, is het de moeite waard. Ik moet eerlijk bekennen dat Amerika mij vroeger niet zo trok als vakantieland. Dat massale ervan en de drukte sprak mij niet aan. Maar na deze prachtige reportages van je, zie ik Amerika toch heel anders. En dat is nu zo leuk, om via anderen, een heel nieuwe kijk op de wereld om ons heen te krijgen. Dankjewel dat we mochten meekijken!
Liefs, Peetje

Ingrid zei

Wat een geweldige post weer Ingrid! Fijn ook dat je zoveel informatie er bij geeft. Mooie huizen maar daar heb je wel personeel bij nodig wil je wat vrije tijd over houden. En de tuinen zo prachtig ook daar is de hulp van een tuinman welkom. Hier doen we het met minder hoor maar we zijn toch tevreden mensen.
Bedankt voor alle Amerika-posten en wie weet.....
Groetjes, Ingrid.

Tussen Wal en Schip zei

Je zou er toch zo willen wonen he.. wat een prachtige stijl!! Daar kunnen wij Hollanders nog wel wat van leren..

Lieve groet,
Alberta

Bizzy @ home zei

Wauw, wat een geweldige stad zeg! Zo echt op z'n Amerikaans, huge and big!
Ik zou wel een reisje willen boeken, liever gister dan vandaag, maar ja...:) Misschien in 2061, maar dan is het vast te laat haha.
Lieve groet, Renny

Els zei

Bedankt dat we weer mochten meegenieten! Het huis met de zwarte luiken aan de voorgevel...doe mij zo maar eentje :-)
En die reis naar Amerika willen we heel graag maken, alleen nog ff flink sparen!

Fijne week
X Els

lien zei

Wat een prachtige locatie, mooie architectuur. Je zou er zomaar willen wonen!

lia zei

Ook dit was weer super om te mogen zien.
Maar zelf zal ik die reis niet snel maken.

Fijne week
Liefs lia

Marjonel M zei

Wat hebben jullie veel mooie dingen gezien.

Prachtige foto`s weer.
Liefs, Marjonel

Janny zei

Wat een leuke post weer om te lezen! En wat een sfeertje zeg.
Ik vind die gepotdekselde (zo heet dat toch, met dat hout?) huizen zo mooi en zo echt Amerikaans. Leuk ook om een stukje geschiedenis te lezen. Ik zou er zó naar toe willen. Ik heb wel plannen om met een vriendin naar New York te gaan, maar dit trekt me eigenlijk veel meer.
Dank voor de leuke info!
Janny

Nely zei

Dear Ingrid,
Another great travelogue post,I enjoyed in your photos!
Hugs
Nely

A place for my home zei

Wat geef je een goede uitleg naast de prachtige beelden Ingrid. Het is net alsof ik met een gids op pad ben! En wat is Charleston toch een mooi plaatsje met al haar historische panden. Prachtig!

Hoewel het er voorlopig voor ons nog niet in zit de reis naar Amerika te maken, hebben jouw posten mij meer dan overtuigd om ondanks mijn angsten toch die kant op te gaan. Het land is te mooi om niet gezien te hebben. Dank daarvoor!

Fijne week.

Groetjes, Cynthia

Abacaxi & Hortelã zei

Wat is Charleston prachtig Ingrid. Ik was er zelf nog niet maar het doet me wel denken aan Savannah (Georgia). Jullie hebben bijna dezelfde reis gemaakt als wij een paar jaar geleden (NY, Washington, Ashville, Savannah, Orlando...). We deden ook al eens een stukje aan de westkant (San Francisco, Las Vegas, Death Valley, Yosemite), ook de moeite meer dan waard en zijn ooit een weekje op de Keys geweest. Er valt in dat megagrote land nog genoeg te ontdekken, wij gaan ook zeker terug!
Ik heb genoten van je reisverslag Ingrid!!

Lieve groet uit het zonnige zuiden,
Chantal

Anoniem zei

Hoi Ingrid,
Ik ben er weer even helemaal voor gaan zitten en heb enorm genoten!
Schoonheid stelt nooit teleur!
Kan me heel goed voorstellen dat jullie graag nog een keer teruggaan.
Een mooie dag verder!

Lieve groet,
Gerry

La Blomst-Living zei

O wauw, Ingrid, wat laat je ons veel moois zien. Er zitten prachtige huizen bij! Je beleeft het zo vast nog een keer als je berichten plaatst over je vakantie.
Lieve groet, Linda

Anneke zei

Wat heb ik genoten van je prachtige reportages. Je hebt ons echt even mee op reis genomen. En dan die ptachtige historische panden. En je uitleg was geweldig. Dank je wel daarvoor.
Liefs Anneke

Marjon zei

Dit is zeker iets anders dan alleen maar foto's van New York....jullie hebben veel meer ontdekt en zo leuk dat je er foto's van gemaakt heb zodat wij ook kunnen meegenieten...het is werkelijk prachtig daar en je ziet echt hele verschillende stijlen bij elkaar...de foto van het bankje vind ik supermooi
lieve groet Marjon

Lida zei

Heb weer zitten genieten! Bedankt,
Lida

Corine(THUIS) zei

Juist omdat ik zelf niet snel zo ver zal reizen heb ik dubbel en dwars genoten van jouw verslag! Dank dus daarvoor ;-)

Jolanda zei

O wat heb ik weer genoten! Niet te lang wachten hoor met de rest:) En wij gaan zeker terug naar NY en wie weet plakken we er nog wel wat aan vast, ik heb inspiratie genoeg gekregen van je posten...lieve groetjes

Muggensteekjes zei

Hoi Ingrid,
echt genieten hier, prachtige foto's en verhalen over een geweldig mooi land. 22 jaar geleden maakten mijn man en ik een rondreis door Florida, een reis om nooit meer te vergeten.
Liefs, Ingrid.

It Is The way of life zei

Ik heb weer genoten van je mooie verhalen en het is en blijft een mooi land Amerika , jullie kunnen terug kijken op een prachtige vakantie !
Bedankt dat je dit met ons wilde delen !
Liefs Ida

Unknown zei

Het lijkt me echt ontzettend gaaf om nog eens te gaan. Wij zijn ook in Orlando en Miami Beach geweest. Je hebt ons weer prachtige dingen laten zien. Groetjes, Nancy

Krek wak wou zei

Wat is Charleston een prachtige stad zeg! Ik heb genoten van je foto's! Amerika heeft veel te bieden. Ik ben vorige jaar met mijn zuster naar NY geweest....we willen zeker nog eens terug!
Fijne avond!
X Nicole

Huize Kip Kakel zei

Gelukkig heb jij ons heel wat meer dan alleen NewYork laten zien...
Mooie posten en prachtige foto's!
Dank je wel, ik heb er van genoten..
Ook dank voor je berichtje op mijn post:)ik ben idd. erg dankbaar dat beide vaders nog vitaal zijn en heerlijk op hun landje kunnen werken...
Lief dat je dat tussen de regels door leest!
Fijne avond,
lieve groet♥

What's in a day zei

Wat een indrukken Ingrid, prachtige huizen, mooie om al die verschillende bouwkenmerken te zien zeg.
Wat heerlijk dat jullie dochters ook zo hebben genoten, de veelzijdigheid van Amerika maakt het land zo mooi.
Een collega van me heeft afgelopen zomer 6 weken rondgetrokken en heeft me ook al heel veel foto's laten zien......wie weet ben ik om:)

Dank je voor alle mooie beelden, alsof we steeds een stukje verder mee mochten reizen met je.

Fijne week en lieve groetjes,
Eefie

Athomebymy zei

Prachtig , daar staan huizen bij , daar ik zo zou intrekken ;)

Liefs Petra

Bij Guusje Thuis zei

Eigenlijk stond hier eerst de westkust op de planning als we al een keer overzees zouden gaan, maar jouw posten brengen me toch aan het twijfelen :)

Madelief zei

Ahh, op deze post verheugde ik mij al :-) Wat een prachtige oude stad met mooie huizen en tuinen Ingrid! Je foto's stellen mij absoluut niet teleur! Het klinkt misschien gek, maar als ik je foto's zo zie 'voelt het een beetje Engels'.

Een fijne week toegewenst!

Liefs, Madelief x

Gerreke zei

Prachtige serie, ik kan niet anders zeggen. Heerlijke sfeerfoto's. Je hebt ons een mooie impressie gegeven!

HG
Gerreke

It's me zei

Owww nog zo'n mooie post !!! en nu niet meer ????...mmmmmm....hoop het nog wel....liefs van mij...x !

'Inga' zei

Prachtig -alweer- vastgelegd! Ik zou hier heel graag eens heen willen, interessante gebouwen, goed onderhouden en vooral veel groen; 'just the way I like it!'

Mooie post; we moeten zeker eens vaker weg in 'eigen land'!

Fijne nieuwe week!

het moonhuis zei

Ook dit lijkt mij echt ontzettend mooi om in het echt te zien, wat een indrukken hebben jullie moeten verwerken.
Ik begrijp dus heeel goed dat jullie zeker nog eens terug willen!!
Het was weer zo'n heerlijke genietpost dit!!

Liefs Monica

Ger zei

Dit kan niet anders dan een heerlijke vakantie voor jullie geweest zijn.
Veel gezien,veel fraais vastgelegd met de camera,en het is niet enkel plaatjes kijken hier, maar ook de nodige informatie erbij vermeld voor de geïnteresseerde.
Ook ik ben gecharmeerd van deze manier van:reizen door 'n land en veel zien.
Meer LEERZAAM dan vakantie vieren en luieren.
Maar tijdens onze vele rondreizen begonnen we de eerste week na een lange en vermoeiende vlucht heel rustig aan,even acclimatiseren(zeker in de tropen) en de laatste dagen ook weer relaxen en beetje bijkomen van de vele opgedane indrukken en dan weer naar huis.

Lieve groet,
Ger

quiltsathome zei

Heel mooi verslag en het maakt me nieuwsgierig om er ook een keer naar toe te gaan.
Toevallig reizen mijn man en ik momenteel door Maine en New Hampshire en ik kan je dit ook zeer aanraden.
M.n. Het gebied bij Bar Harbor is prachtig met Acadia National Park.

Carla zei

Heerlijk al die herkenbare plekjes...ik moet nodig aan de gang met mijn ben nog steeds moe.
Veel te druk met van alles en nog wat.
Je hebt trouwens je huiswerk goed gedaan hoor :-))
Ik heb genoten van je post....volgens mij heb ik hier een paar zelfde soort foto's staan...

fijne ...liefs Carla.

Claudia Leertouwer zei

Ik zwijmel helemaal weg bij deze pst. Bewust zeg ik post want naast je prachtige foto's een leuk stukje geschiedenis!!!

Claudia Leertouwer zei

Ik zwijmel helemaal weg bij deze pst. Bewust zeg ik post want naast je prachtige foto's een leuk stukje geschiedenis!!!

Willy zei

Prachtig is Charleston. Ik kan me voorstellen dat die bordjes bij de huizen nodig zijn.
Als je in 2061 nog blogt, moet je maar verslag doen van die tijdcapsule ;)
Fijne week, lieve groet

Things and Thoughts zei

Υοu did an excellent job not only with the photography but also with all these interesting informations Ingrid!It was so pleasant looking at these photos and learning about the construction and architecture of these beautiful buildings and Amarican houses.Of course, America isn't limited to the skyscrapers of New York. it's a rich country and I don't mean economy but everything else!

hokje zei

Dat jullie hebben genoten is overduidelijk; heerlijk om zo'n mooie reis te kunnen maken met je gezin! En wat hebben jullie veel gedaan en gezien, fijn om daar nu op terug te kijken aan de hand van je prachtige foto's.

Zelf lijkt het mij geweldig om een keer naar Amerika te gaan, maar dan wel als dochterlief wat ouder is... mijn broer is vanmiddag vertrokken voor een vakantie van ruim drie weken in Amerika, ben benieuwd naar zijn verhalen!

Liefs, Miranda

Marie-José zei

Prachtig Ingrid, en jij enorm bedankt voor het laten meereizen met je reis. Het wat schitterend om een andere kant van Amerika te zien.
Hoop dat je die andere post nog ooit zult doen ;)
Oh ja... en ik wil wel een huis in Charleston,wát een mooie huizen zeg...

Lieve groet, MJ

Homemade Home zei

Wat een prachtige stad en mooie post, ik heb er enorm van genoten het was net een kleine vakantie.
Lieve groet Nelly

Ús hûs ús thús zei

Ik heb even heerlijk bijgelezen. En wat heb ik genoten van je Amerika posten. Ik vind de foto's die je gemaakt hebt echt prachtig! Want niks is zo moeilijk dan het goed in beeld brengen van een stad/omgeving. Echt petje af hoor! Maar natuurlijk geniet ik nog altijd volop van je woonposten!
Groetjes van Aleta

Anita zei

Wat een indrukwekkende post!
en nee ik had werkelijk geen idee dat Amerika zó mooi was.
Nouh ja mijn broer is met zijn gezin dit jaar voor een tweede keer met een camper door Amerika gereisd.
Ook veel natuur maar door een hele andere bril (heb je er wel één hihi) dan jij kijkt en fotografeerd.
Ik heb genoten van al die prachtige "huizen" Ik houd d'r van :-)
Enne ik mail je nog terug hoor: lief!
Trusten voor straks! Groetjezz lfs mij xxx

Lemons and blue zei

Leuk om een stukje geschiedenis van
Charleston hier te lezen, wat een prachtige stad. Ik heb genoten van je Vakantie verhalen!

Groetjes Joke

Blomkje en Wenje zei

Ohhh...wat heb ik veel gemist zo onderhand...dus jullie zijn naar Amerika geweest! Wat een mooie post zeg en die foto's!!! Wat zullen jullie genoten hebben. Je hebt het prachtig in beeld gebracht, fijn dat we met jou 'op reis' mochten.

Fijne dag

Groetjes, Pietrik

A fresh start of me zei

Oh wat erg,ik dacht dat ik al een berichtje had achtergelaten...nee dus,sorry hiervoor.
Wat een geweldige foto's en wat zou het daar genieten zijn geweest..
Ik heb ook een beetje het gevoel nu dat ik op vakantie ben geweest,hahahahaha.
Liefs Chris

Hetlentepandnr1 zei

Wow hier kan ik echt van genieten, prachtige foto's!

flowersandhome zei

Wat heb je Charleston mooi in beeld gebracht Ingrid. Ik begrijp dat je naar de US terug wilt, zo'n immens groot land met zoveel moois, steden én natuur. Wel goed dat je er nu niet bent om in het Westen de bijzondere natuur te bewonderen, met de shut down zijn alle Nationale parken gesloten. Zoiets kan je je toch bijna niet voorstellen.
Lieve groet,
Marian

Julia zei

Hola que bonito bloc, me ha encantado, yo tengo uno hace poco al cual te invito a verlo .

Me gustan tus fotografias son una maravilla
Muchas felicidades por tu bloc

Julia
Elracodeldetall.blogspot.com

Thuis bij Tjits zei

Wat weer een prachtige Amerikapost, ik heb ervan genoten!! Zo mooi die huizen.. en die tuinen.. ik kan me goed voorstellen dat je je wel even beheersen moest, ik zou daar ook graag meer van willen zien!

Fijne dag Ingrid,
lieve groet Tjits

Hann¥ zei

Wat een prachtige post weer van Amerika Ingrid!
Met die mooie foto s lijkt het wel of de lezer er zelf is....
Prachtig!
Dank je wel voor je voorlopig laatste post van Amerika :-)

Lieve groetjes,Hanny

Tricia zei

Your photos are so pretty! I loved reliving Charleston through your eyes. It is such a beautiful city...I wish I could go back soon!